Hoofdpagina

Binnen een onderneming probeer je te innoveren en mee te zijn met de nieuwste technologieën. Soms kan dit vrij eenvoudig door een paar richtlijnen te volgen of goed de concurrenten te kennen.
Maar vaak kom je op een bepaald moment in een situatie terecht waarbij je een keuze moet maken, zonder de nodige houvast te hebben.

En dan heb je twee mogelijkheden:

Even een voorbeeld:
Logo De Zachte Matras
De Zachte Matras is een familiebedrijf dat bedden en matrassen verkoopt aan particulieren.
Zij doen dit al sinds 1964, maar sinds de overname in 2004, door Marnix, de zoon, hebben zij een enorme groei gekend en is hun winkel niet alleen de grootste in de streek geworden, maar ook binnen Vlaanderen sterk gegroeid.
In 2008 heeft Marnix een cursus HTML gevolgd en heeft hij een website gemaakt voor De Zachte Matras. Even later heeft hij die kennis ook gebruikt om een programma te ontwikkelen waarmee ze de aankoop, verkoop, leveringen en bestellingen kunnen opvangen.
In 2015 beseffen ze echter dat hun applicaties (website en bedrijfs-applicatie van Marnix) aan vernieuwing toe zijn.
We overlopen twee vaak voorkomende scenario's: Is één van deze opties slecht? Neen! Helemaal niet!
Zijn ze optimaal? Misschien wel, misschien niet.
Beide opties zijn gekozen met weinig alternatief, waardoor de keuze nooit een keuze is geweest!
In optie 1 is de keuze gebaseerd op het aanbod op de markt, of zelfs nog kritischer: op de zoekresultaten van Google.
Voor optie 2 is de keuze gebaseerd op Sharepoint: Spit.be levert Sharepoint-oplossingen, maar dit betekent niet dat Sharepoint zomaar kan ingezet worden voor elk probleem!

Wat is dan wel optimaal?
Bij de keuze van een IT-oplossing dient een voor-analyse te gebeuren dat omschrijft wat juist het probleem is!
Dankzij deze voor-analyse krijg je als bedrijf effectief een keuze! Een keuze gebaseerd op budget, kennis van het personeel, bestaande software, doorlooptijd, integratie met leveranciers, tegemoetkomingen voor klanten, toekomstplannen, ...
Een voor-analyse biedt oplossingen door analyse van het probleem zonder hierbij beperkt te zijn tot een bepaald kader (Google zoekresultaten, Sharepoint, ...).

In onderstaand schema worden de verschillende stappen in het verloop van een IT-project weergegeven:
Stappen verloop IT-project
Als analist/ontwikkelaar heb ik persoonlijk veel projecten meegemaakt waarbij één of meerdere stappen in het proces werden vermeden of bewust niet werden uitgevoerd.
Jammer genoeg worden dergelijke keuzes nefast naar het einde van het project toe en zorgen ze voor de nodige problemen:

Contact opnemen met dbsa  contact opnemen

Tim Derdelinckx
dbsa Facebook pagina dbsa Linkedin pagina Pagina afdrukken
E-mail: info@dbsa.be
Tel: 0476 911 592
Adres: Massestraat 30 - 1741 Wambeek (map)
dbsa gcv • BTW (BE) 0628.547.726 RPR Brussel • IBAN BE84 9731 3216 5059 • BIC ARSPBE22