Hoofdpagina

Sinds 16 juli 2016 is België ook in de ban van de Pokémon Go hype: Een virtueel smartphone-spel waarmee je in de huid kruipt van een Pokémon-trainer om twee dingen te bereiken: Pokémon (Pocket monstertjes) verzamelen en Pokémon opleiden tot goede vechters.
Alvorens dieper in te gaan op de manier waarop u als ondernemer kan gebruik maken van het spel, beginnen we met een korte historiek van de "Pokémon", een toelichting over waarom het spel plots zo'n hype is, en ook een korte handleiding om het spel te spelen.
Om het spel commercieel te gebruiken, is het wel een vereiste om het spel ook te kennen en te kunnen spelen.

Historiek

Al sinds 1995 bestaan de Pokémon. Oorspronkelijk als een spelletje op de Game Boy van Nintendo, maar al snel kwamen er ook de animatieserie (met Ash, een Pokémon-trainer, en Pikachu, een nogal onstuimige Pokémon, in de hoofdrol), ruilkaarten, ... maar ook gigantisch veel merchandising.
Meer informatie vindt u uiteraard terug op de wikipedia-pagina van Pokémon.
Het nieuwe Pokémon Go spel komt er na jarenlange stilte rond Pokémon en is een nieuwe mijlpaal in de spelrevolutie. Dankzij de combinatie van een bekende format en een augmented reality game, een spel waarin de echte wereld wordt gecombineerd met computer-gestuurde elementen, heeft het spel al snel een enorme populariteit ontwikkeld over heel de wereld.

De hype

Het Pokémon Go spel is in de eerste plaats een blij weerzien voor de meeste volwassenen die geboren zijn in de eighties. Als kinderen speelden zij het spel op de Game Boy en zagen ze de animatie-serie op TV. Ook de ruilkaarten zijn sinds het begin van de eeuwwisseling enorm in trek.
Deze 30-jarigen hebben een smartphone en zijn dus het ideale publiek om het spel te spelen.
Anderzijds spreekt het spel ook de "kinderen van nu" sterk aan. Smartphone games zijn nu eenmaal populair (denk maar aan FarmVille, Candy Crush of Angry Birds) en Pokémon Go is intussen dan ook al bij de meeste ouders op de iPhone of Android-smartphone geïnstalleerd.
Dankzij de nodige media-aandacht is het spel in een mum van tijd uitgegroeid tot een echte hype. Het aandeel van Nintendo verdubbelde zelfs op 10 dagen tijd zodra het spel beschikbaar was (Bron: Trivano).

Het spel

Eénmaal het spel is geïnstalleerd op je smartphone en je bent aangelogd (met een nieuwe Pokémon-account of via je Google-account) ben je een Pokémon-trainer.
Zoals bij ieder spel begin je vanaf Level 1: Een beginnende speler.
Je eerste doel is om Level 5 te bereiken, want vanaf dan krijgt het spel meer functionaliteiten.
Dit doe je door Pokémon te vangen.
Als je het spel opent, zie je jezelf als trainer staan in een straat op een plattegrond. Dit is een echte straat! Dit is zelfs de straat waarin je nu in het echte leven ook staat. Zodra je begint te wandelen, zal je merken dat het spel je bewegingen volgt en identiek dezelfde straten neemt.
Een Pokémon vangen Tijdens het wandelen zal je Pokémon tegenkomen. Deze kleine beesten zitten langs de rand van de weg en er bewegen cirkeltjes rond hen.
Een Pokémon vangen Door het monstertje aan te tikken met de vinger, kom je korter bij het beestje en zie je ook een Poké Ball op je scherm verschijnen.
Door deze Poké Ball naar het dier te gooien (door de bal naar voor te swipen) kan je het beest vangen in je Poké Ball. Op die manier kan je als Pokémon trainer deze Pokémon altijd met je meedragen.
Meer informatie over hoe je een Pokéman kan vangen vind je terug op deze website.
Let op: Je hebt maar een beperkt aantal Poké Balls! Je start vanaf level 1 met 50 Poké Balls en je kan er later in het spel nog extra veroveren, maar het is dus wel belangrijk om het gooien van een Poké Ball goed onder de knie te krijgen. XP verzamelen in Pokémon Go Om vooruit te gaan in het spel moet je levenservaring op doen en dat krijg je door het spel te spelen: rondstappen en Pokémon vangen. Later krijg je ook nog extra ervaring door Pokémon sterker te maken of te laten evolueren naar een grotere Pokémon. Hoe je dit doet lees je uitgebreid in de (Engelstalige) handleiding.
Deze levenservaring wordt uitgedrukt in XP.
Om naar een nieuwe level te gaan moet je een bepaald aantal XP verzamelen:

  Level 1 naar level 2 1000 XP
  Level 2 naar level 3 2000 XP
  Level 3 naar level 4 3000 XP
  Level 4 naar level 5 4000 XP
  Level 5 naar level 6 5000 XP
  Level 6 naar level 7 6000 XP
  Level 7 naar level 8 7000 XP
...  

Vanaf Level 5 begint het spel pas echt.
Als Pokémon-trainer kan je nu enkele nieuwe dingen:

Pokéstops bezoeken

Een Pokéstop Pokéstops zijn de blauwe diamantjes die je passeert tijdens de wandelingen.
Deze komen overeen met "toeristische bezienswaardigheden" en dat mag heel ruim geïnterpreteerd worden: musea, kerken, kapelletjes, monumenten, ...
Vanaf Level 5 kan je hier terecht om nieuwe voorraden op te doen.
Een Pokéstop te ver weg Om een Pokéstop te bezoeken moet je wel heel kort in de buurt zijn en ook blijven! Als dit niet het geval is, kan je de Pokéstop wel bezoeken, maar kan je er niets doen! De Pokéstop Brouwerij Eylenbosch Als je een Pokéstop bezoekt, kan je de foto van de Pokéstop van links naar rechts swipen, alsof je een muntstuk ronddraait.
De Pokéstop cadeaus De Pokéstop cadeaus Hierdoor komen er allerlei "cadeautjes" vrij die je handig kan gebruiken in het spel: Pokéballs, eieren (om nieuwe Pokémon uit te broeden), ...
De Pokéstop cadeaus Druk op de icoontjes die op het scherm verschijnen om de cadeautjes in ontvangst te nemen. Een bezochte Pokéstop Zodra je een Pokéstop hebt bezocht, zal deze roos/violet kleuren en kan je hier gedurende 5 minuten geen cadeaus meer ophalen.

Een Pokéstop met Lure (lokmiddel) Wat echter voor bedrijven de meest interessante functionaliteit is, zijn de Pokéstops die omgeven zijn door "roze kleine diamantjes". Dit is het Pokémon-lokmiddel (Lure). Een soort aas om Pokémon aan te trekken naar een Pokéstop.
Dit aas kan je gewoon kopen in de winkel van de app, met speciaal geld specifiek voor de app: Pokécoins.
De Pokémon Go Lure Modules Zo koop je voor 100 Pokécoins één Lure Module, een lokaas-doosje voor een half uur.
Voor 680 Pokécoins koop je maar liefst 8 Lure Modules. Hiermee kan je dus 4 uur Pokémon (en dus ook gebruikers) lokken naar deze Pokéstop.
(Let op: Je kan in een Pokéstop maar één Lure per keer plaatsen.) De Pokécoins Pokécoins kan je dan weer kopen met echt geld: 100 Pokécoins kosten 0,99 EUR, 1200 Pokécoins kosten 9,99 EUR.

Gyms bezoeken

In een Gym ontmoeten Pokémon trainers elkaar en laten ze de Pokémon met elkaar trainen of tegen elkaar vechten. Hoe dit allemaal in zijn werk gaat, gaat de bedoeling van dit artikel een beetje voorbij, dus geef ik graag enkele websites mee waar je meer informatie vindt:

Wat kan u doen met uw zaak?

Als handelszaak, winkelier of bedrijf kan u dankzij Pokémon Go mensen naar uw winkel trekken.
Dit is uiterst uitzonderlijk omdat dit eerder nooit mogelijk was zonder ook daadwerkelijk iets te organiseren: een markt, braderie, uitverkoop, ...
Het is echter wel belangrijk om te begrijpen dat de mensen die zullen opdagen Pokémon Go spelers zijn. Zij komen niet voor uw koopwaar of voor een bepaalde promotie die u aanbiedt, tenzij u hierop inspeelt. (Zie verder in het artikel meer hierover).

Een Pokéstop vullen met lokmiddel

Indien uw zaak in de buurt is van een Pokéstop kan u deze gebruiken om mensen te lokken naar de locatie.
Dit doet u door deze Pokéstop te vullen met Lures.
Uiteraard doet u dit best gedurende enkele uren en indien mogelijk met verschillende Pokéstops tesamen.
Ook dient u de nodige promotie te maken hierover, maar er ook voor zorgen dat er voor de gebruikers iets te beleven valt.
We zetten het graag even voor u in een overzicht onder "Hoe begint u er aan?"

Pokémon Go partner worden

Er zijn vermoedelijke plannen dat Niantic Pokémon Go ook zal gebruiken voor commerciële partnerships. Bedrijven zullen dan zelf Pokéstops kunnen uitbaten in hun eigen winkel.
Er zijn geruchten dat MacDonald's de eerste zal zijn om hiervan gebruik te maken.

Hoe begint u er aan?

Tot zover de theorie van het spel :-)
Maar hoe begint u hieraan? Hoe zorgt u er als bedrijf voor dat mensen in uw richting komen, op zoek naar de zeldzame Pokémon?

Zodra u dit allemaal in kannen en kruiken heeft, laat dan zeker ook iets weten aan dbsa via info@dbsa.be
Wij ondersteunen met plezier mee uw Pokémon-jacht door reclame te maken op onze Facebook-pagina.

De toekomst

Zoals met iedere hype is de kans groot dat we over enkele maanden niet meer spreken over Pokemon Go. Daarom is het belangrijk om op dit moment te profiteren van de nieuwe mogelijkheden die het biedt op commercieel vlak.
De kans bestaat echter ook dat de hype nog wel even aanhoudt. Als de makers slim gebruik maken van deze hype, kunnen ze nog wel geruime tijd gebruik maken van het spel:

Contact opnemen met dbsa  contact opnemen

Tim Derdelinckx
dbsa Facebook pagina dbsa Linkedin pagina Pagina afdrukken
E-mail: info@dbsa.be
Tel: 0476 911 592
Adres: Massestraat 30 - 1741 Wambeek (map)
dbsa gcv • BTW (BE) 0628.547.726 RPR Brussel • IBAN BE84 9731 3216 5059 • BIC ARSPBE22