Hoofdpagina

We zijn er eindelijk geraakt ...
Een wereld waarin we online bankieren.
Een wereld waarin het niet meer nodig is om voor de kleinste futiliteiten naar een bankkantoor te lopen en daar aan een automaat of aan een loket de nodige verrichtingen te doen.
Tegenwoordig kunnen we alles wat we vroeger konden ook gewoon online: overschrijvingen, automatische opdrachten beheren, domiciliëringen, rekeningafschriften afdrukken, ...
Maar ook fiscale documenten raadplegen, status van een lening raadplegen, ...
Maar daar knelt, naar mijn bescheiden mening, nu net het schoentje: Wanneer gaat dit evolueren naar écht online bankieren?
Wanneer gaan we met onze online banking méér kunnen doen?

Er is geld geïnvesteerd om te kunnen wat we konden, maar nu is de tijd rijp om aan te tonen dat banken ook nog wel meer kunnen bieden dan het "droge bankieren" van weleer.
Daarom proberen we eens op te lijsten hoe internetbankieren kan evolueren: Welke tools, functionaliteiten en extra's kunnen toegevoegd worden aan het bankieren van vandaag, opdat zowel particulieren, als zelfstandigen, als bedrijven waar voor hun geld krijgen?

Mededeling bij geldafhaling

Momenteel kan je bij een overschrijving een manuele mededeling toevoegen.
Dit dient niet alleen om de tegenpartij te berichten over de transactie, maar is ook handig voor als je op een later tijdstip wil nagaan waarvoor een bepaalde uitgave is gebeurd.
Het zou echter handig zijn, mocht je een mededeling kunnen toevoegen op het moment dat je geld afhaalt.
Op die manier kan je achteraf altijd nakijken waarvoor je een bepaalde som hebt afgehaald.
Dankzij een simpele aanpassing aan de bestaande schermen, hoeft dit zelfs niet onder te doen voor het (eventuele) gebruiksgemak zoals dat momenteel bij een afhaling bestaat: Een mededeling toevoegen bij geldafhaling

Mededeling bij tankbeurt

Of je nu particulier of zelfstandige bent: soms weet je graag meer informatie bij een tankbeurt: Hoeveel kilometer staat er op de teller, hoeveel was het gemiddeld verbruik volgens de wagen, ...
Daarom zou het handig zijn om bij een tankbeurt dit kunnen mee te geven.
Vermits hier vaak geen volwaardig toetsenbord aanwezig is, zal dit natuurlijk numeriek zijn, of kan een letter-mededeling worden ingevoerd door verschillende drukken op de cijfertoetsen.
Maar ook de tankstations kunnen zelf initiatief nemen om hun mededeling uit te breiden, door aantal getankte liters te vermelden, huidige prijs per liter, ...
Indien je steeds bij het zelfde tankstation gaat, of bij een zelfde keten, kunnen ze zelfs het gemiddeld verbruik melden bij de transactie ...

Virtuele rekeningen

Als je momenteel je geld wil verdelen onder verschillende rekeningen, moet je nieuwe rekeningnummers aanvragen. Zo kan je bijvoorbeeld een spaarboek-rekening maken waarop je geld spaart voor de jaarlijkse waterfactuur en een aparte rekening voor de jaarlijkse betaling aan het kadaster, ...
Via virtuele rekeningen hoef je dit niet op verschillende rekeningnummers en/of spaarboekjes te doen: Je maakt gebruik van één spaarrekening. Vervolgens creëer je virtuele rekeningen op die spaarrekening, waarnaar jij alleen geld kan storten.
Bijvoorbeeld: Ik heb twee spaarrekeningen: "Uitgaven Huis" en "Uitgaven Auto". Voor de rekening "Uitgaven Huis", creëer ik volgende virtuele rekeningen:

Voor de rekening "Uitgaven Auto", creëer ik volgende virtuele rekeningen: Aan de hand van een automatische maandelijkse opdracht stort ik een deel van het loon op de virtuele rekening "Auto-verzekering".
Bij de jaarlijkse betaling van bijvoorbeeld de auto-verzekering, selecteer ik simpelweg mijn virtuele rekening "Auto-verzekering" als bron en zal mijn homebanking het geld van de spaarrekening halen, op de zichtrekening zetten en vervolgens van de zichtrekening betalen aan de verzekeringsfirma.
Indien er niet genoeg geld voorhanden is, meldt de website dit en kan ik eventueel een andere virtuele rekening kiezen om het bedrag aan te vullen.

Taggen van verrichtingen

Iedere boekhouder kent het gebruik van grootboekrekeningen: Transacties groeperen onder een bepaalde noemer, zodat je makkelijk een overzicht hebt van het doel van uitgaven en inkomsten.
Wat zou het leuk zijn mocht dit ook mogelijk zijn binnen PC-Banking: alle gedane verrichtingen kunnen "taggen" of groeperen.
Of nog beter: Taggen op basis van een mededeling of rekeningnummer: Alle betalingen aan mijn GSM-provider wil ik de tag "GSM" geven. Alle aankopen in kledingwinkel A en kledingwinkel B tag ik met "Kleding Kinderen".
Of als zelfstandige tag ik iedere factuur met het correcte factuurnummer.

Regels bij transacties

We kennen het bij e-mailprogramma's zoals Outlook, maar het kan ook handig zijn bij een rekening: Regels bij transacties.
Als er bijvoorbeeld geld wordt gestort vanaf een bepaald rekeningnummer, schrijf dan een bepaald bedrag over naar een andere rekening.
Of stuur dan een e-mail.
Als er bijvoorbeeld een bedrag wordt betaald naar een bepaalde rekening, maak dan automatisch een overschrijving vanaf een spaarboekrekening met hetzelfde bedrag.
Of combineer met de vorige punten: Schrijf over naar een virtuele rekening, voeg een tag toe, ...

Favorieten

Sommige betalingen doe je maandelijks.
Je kan deze via domiciliëring laten doen of eventueel met een recurrente betaling, maar als je enerzijds graag de controle bewaart van hoeveel er van je rekening gaat en anderzijds op welk moment, dan doe je deze betaling manueel op de website van je bank.
Waarom is het dan niet mogelijk om een favoriet te creëren op het eerste scherm van je PC-banking?
"Factuur GSM"
Een druk op de knop en je komt in het overschrijvingsscherm met automatisch het rekeningnummer ingevuld, het bedrag, het OGM-nummer, ...
Je kan nog wijzigingen aanbrengen en vervolgens simpelweg doorvoeren!
Favorieten in online bankieren

Selectiemogelijkheden

Het zou leuk zijn om transacties te kunnen taggen. Of om met virtuele rekeningen te werken.
Maar dit alles is nog veel leuker als je er selecties op kan maken!
Hoeveel geld geven we als gezin uit aan GSM op een jaar tijd?
Wat is de evolutie van onze waterrekening over de voorbije 5 jaar?

Gebruik van digipass

Ook daar hebben ze lang naar moeten zoeken: Een goede manier om veilig aan te loggen op de website van het online bankieren.
Ze hebben allerlei dingen geprobeerd: Installatie van een software) waardoor je een soort veilige tunnel maakte naar de servers, een sleutel-bestand op je computer dat altijd aanwezig moest zijn, simpelweg via een wachtwoord, ...
En nu hebben ze het gevonden (en gebruiken ze het allemaal): De Digipass.
Blijven zoeken zou ik zeggen!
Er is niets zo vervelend als het gebruik van de Digipass: Je moet het toestel bij je hebben én je moet je bankkaart bij je hebben.
Even snel een betaling doen op het werk? Oei ... mijn Digipass niet mee of de bankkaart ligt nog in de wagen!
Even een online aankoop doen terwijl de kinderen slapen en je lekker in de zetel ligt? Oei ... waar is de Digipass en mijn bankkaart?
Daarenboven is het hele nummer-gedoe zo vervelend: Een bedrag van 300 EUR overschrijven? Je moet een code indrukken met 5 nullen! Tel ze maar goed na!
De banken plezieren je daarenboven ook met extra uitleg: "Hoe komen we aan dit nummer?" Dat boeit ons niet! We vinden het al vervelend genoeg dat we het nummer moeten intypen!
Er zijn voldoende alternatieven om het gebruik van de digipass te vervangen:

Laat de gebruiker zelf zijn manier van aanloggen kiezen en verbindt hier ook de nodige gevolgen aan! Als iemand wil aanloggen met een wachtwoord van 4 karakters: Doe gerust, maar dan garandeert de bank geen enkele terugbetaling in geval van ongerechtigd gebruik van uw profiel.


Een praktijk-voorbeeld

Mochten we dit alles nu in de praktijk brengen, kunnen we bijvoorbeeld volgend scenario bedenken:
Steven en Mia zijn een koppel met 2 jonge kinderen.
Ze hebben twee wagens en elk een loon van 1500 EUR. Daarenboven ontvangen ze elk iedere maand 160 EUR aan maaltijdcheques en wordt er ook 300 EUR kindergeld gestort op hun gemeenschappelijke rekening.
Op een bepaald moment merken ze echter dat het moeilijker wordt om rond te komen met de maandelijkse inkomsten.
Daarom besluit Steven om aan te loggen op zijn homebanking en al hun verrichtingen van de voorbije 12 maand eens onder de loep te nemen!:

Door al hun uitgaven en inkomsten zo te groeperen en hier selecties op te maken, merken Steven en Mia dat er heel veel geld naar eten gaat.
Ze doen iedere maand voor 1200 EUR aan boodschappen.
Daarenboven merken ze ook op dat iedere "verrassingfactuur" (facturen die je niet verwacht :-)), zoals het kadaster, waterrekening, verzekering van auto, ... ook effectief een verrassing is en ze steeds hun reserve moeten aanspreken.

Steven en Mia besluiten om de jaarlijkse verrassingsfacturen te delen door 12 en hiervoor iedere maand te sparen.
Natuurlijk maken ze hiervoor aparte virtuele rekeningen, zodat ze goed kunnen nagaan waarvoor het geld opzij staat.
Ze betalen die rekeningen vervolgens jaarlijks met hun gewone zichtrekening, maar Steven heeft een transactie-regel aangemaakt dat die betalingen direct worden teruggestort op hun zichtrekening vanaf hun (virtuele) spaarrekeningen.
Ze concluderen ook om een wagen te verkopen en te vervangen door een zuiniger model en bij hun boodschappen meer te controleren welke producten in promotie staan of eventueel aan te kopen in een andere winkel.


Misschien zijn er al verschillende banken die bovenstaande ideeën hebben uitgewerkt. (Ik kan moeilijk klant zijn van alle banken om dit te controleren :-))
Aan deze banken zou ik proficiat willen zeggen! Een bank dat verder denkt dan "het automatiseren van wat reeds bestaat" is een bank dat denkt aan zijn cliënteel.
Aan de andere banken: Hopelijk kunnen jullie iets met deze ideeën doen. Ik kijk er alvast naar uit om zowel als particulier dan als bedrijf aan de slag te gaan met deze functionaliteiten!

Heeft u zelf ook nog ideeën van functionaliteiten die ontbreken in uw online bankier-software?
Laat het ons dan zeker weten via e-mail, Facebook of telefoon!


Contact opnemen met dbsa  contact opnemen

Tim Derdelinckx
dbsa Facebook pagina dbsa Linkedin pagina Pagina afdrukken
E-mail: info@dbsa.be
Tel: 0476 911 592
Adres: Massestraat 30 - 1741 Wambeek (map)
dbsa gcv • BTW (BE) 0628.547.726 RPR Brussel • IBAN BE84 9731 3216 5059 • BIC ARSPBE22