Hoofdpagina

Hoort u geregeld anderen praten over "data"?
Dat "big data" echt wel "big business" is en dat u mee op de kar moet springen?
Of dat "open data" er voor zorgt dat u uw bedrijf kan doen groeien?

Eerst en vooral ... wat is data?

De definitie van data is heel simpel: Alles is data! :-)
Alles wat u weet of ziet of leert of ... is data.
Als u 100 facturen per dag uitschrijft: Dat is data.
Als u praat met één van uw leveranciers en hij vertelt u dat zijn zoon rechten studeert: Dat is data.
Als u in uw wagen zit en u ziet dat ze een nieuw groot kantoor aan het bouwen zijn in uw straat: Dat is data.

Maar waarover gaat dit dan?

Ik geloof dat het vandaag de dag heel belangrijk is voor ieder bedrijf om na te denken over de richting die ze uit willen gaan met hun gegevens.
Ieder bedrijf!
Zelfs als uw winkel of zaak maar bestaat uit 3 personen, of u verkoopt enkel diensten, of ... dient u zich er bewust van te zijn dat u alle dagen informatie verzamelt. U kan deze informatie negeren en alleen gebruiken waarvoor ze nodig is, of u kan overwegen om deze gegevens op te slaan en in te zetten voor andere dingen.
Aan de andere kant is het ook belangrijk te begrijpen dat uw data informatie bevat dat bruikbaar kan zijn voor andere bedrijven!

In dit artikel wil ik u, als ondernemer, helpen om uw gegevens te gebruiken aan de hand van 4 belangrijke stappen:

DBSA at work :-)
  1. Organiseer en structureer

    De dag dat u een onderneming start, creëert u waarschijnlijk een bepaalde structuur: Misschien maakt u een Excel-bestand met een overzicht van uw klanten, telefoonnummers, adressen, ... En u maakt een Excel-bestand met factuurnummers en het bedrag van de factuur.
    En dat is goed! Het is al een heel belangrijke manier om data te verzamelen.
    Als u ook wat technische aanleg hebt, kan u zelfs opteren om een Access of SQL Server databank te gebruiken om uw gegevens in op te slaan. Nog beter!
    Maar het belangrijkste is dat u dit ook blijft doen!
    Zodra uw zaak groeit zal u zich natuurlijk meer bezig houden met uw werk.
    En meestal vindt u op dat moment geen tijd meer om die Excel bestanden en al die informatie bij te houden.
    Indien dit het geval is, overweeg dan om hierbij hulp te krijgen (familieleden of iemand inhuren) om dit voor u te doen.

  2. Analyseer gegevens

    Zodra u geruime tijd aan het werk bent, kan u uw gegevens analyseren of dit door iemand met kennis van zaken laten doen:
    Welke informatie heeft u opgeslagen in die bestanden?
    Kan u hiermee iets doen?
    Dient u meer informatie toe te voegen?
    Bijvoorbeeld:
    Als uw bedrijf huizen bouwt, dan heeft u waarschijnlijk informatie opgeslagen over deze huizen: Het adres, het aantal dagen dat u hier heeft gewerkt, de materialen die gebruikt zijn, de onderaannemers die meegewerkt hebben aan ramen, vloeren, ...
    Voor uw bedrijf kan u patronen ontdekken in uw gegevens:

    • We werken heel veel samen met bepaalde specifieke aannemers
    • Veek van onze huizen liggen in een bepaalde regio

    Maar dat is het gemakkelijke gedeelte! Indien u meer informatie zou verzamelen over de mensen waarvoor u huizen bouwt (dokters, huisvrouwen, jongeren, scoutsleden, ...) kan u andere patronen ontdekken:

    • 50% van onze huizen hebben we gebouwd voor architecten
    • Onze klanten hebben allemaal een leeftijd tussen 25 en 35 jaar
    • ...

    En die informatie biedt een belangrijke bron van informatie voor marketing doeleinden!
    Als u huizen bouwt dat aantrekkelijk zijn voor architecten of voor jongeren, dient u uw marketing misschien ook te richten op die personen (door bijvoorbeeld reclame te maken in specifieke literatuur voor deze doelgroep.)

  3. Analyseer behoeftes

    Meestal heeft u informatie nodig die u niet heeft. U heeft uw eigen gegevens en informatie maar om meer werk te creëren heeft u extra informatie nodig.
    Bijvoorbeeld:
    Het bedrijf dat huizen bouwt heeft gemerkt dat ze heel veel kantoren voor boekhouders bouwen. Daarom willen ze alle boekhouders in België contacteren. Deze informatie is wel beschikbaar online, maar ze willen de mogelijkheid om deze gegevens naast hun bestaande data te leggen en op die manier nog meer gedreven een selectie te maken van boekhouders die ze willen contacteren.
    De analyse van de behoeftes is natuurlijk niet evident.
    Deze hangt namelijk af van de richting die u uit wil gaan, de analyse van de bestaande gegevens, de locatie waar u zich bevindt, ...

  4. Werk samen

    Zodra u de informatie heeft geanalyseerd die u heeft en die u nodig heeft, kan u de belangrijkste stap nemen en overwegen om samen te werken met andere bedrijven. Dit hoeven geen bedrijven te zijn die binnen uw business actief zijn. Deze kunnen een totaal andere insteek hebben.
    Het belangrijkste is dat u de juiste data-partner zoekt: Een partner die u kan verrijken met de informatie die u zoekt en die kan gebruik maken van uw informatie.

Ok ... En nu?

Het verzamelen van gegevens, de analyse van bestaande en gevraagde en de zoektocht naar een data-partner zijn stappen die u zelf kan ondernemen.
Vermits u uw eigen bedrijf door en door kent, kan u hier zelf al de nodige standpunten in innemen en zelf in actie treden om contacten te leggen met andere bedrijven.
Of u kan er voor kiezen om u te laten bijstaan door dbsa. Wij helpen u bij het structureren van uw gegevens, de analyse ervan, de analyse van uw behoeftes en we gaan samen met u op zoek naar één of meerdere data-partners.
Door een samenwerking met dbsa bent u ook onmiddellijk aangesloten binnen het dbsa-netwerk van bedrijven dat op zoek zijn naar een data-partner waardoor u makkelijk contact kan leggen met bedrijven waarvoor al een gegevens-analyse is gemaakt.

An English version of this article is also available on Linkedin.

Contact opnemen met dbsa  contact opnemen

Tim Derdelinckx
dbsa Facebook pagina dbsa Linkedin pagina Pagina afdrukken
E-mail: info@dbsa.be
Tel: 0476 911 592
Adres: Massestraat 30 - 1741 Wambeek (map)
dbsa gcv • BTW (BE) 0628.547.726 RPR Brussel • IBAN BE84 9731 3216 5059 • BIC ARSPBE22